SEO Tips

Wat is SEO eigenlijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Daarbij gaat het erom dat je je website zo optimaliseert dat hij hoger wordt getoond in de resultaten van zoekmachines. Als iemand iets zoekt in Google wil jij natuurlijk dat jouw bedrijf bij de resultaten getoond wordt. Hoe hoger, hoe beter. Dit gaat niet zomaar; je moet Google laten zien dat jouw webpagina relevant is voor de zoekopdracht. Het doel van Google is immers om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken, door de meest relevante informatie bieden.

Een goede SEO-tekst is een webtekst gebaseerd op zoekwoorden, die prettig leesbaar is voor mensen en zo begrijpelijk mogelijk voor zoekmachines. Zo verschijnt de pagina hoger bij de zoekresultaten en kan hij gratis bezoekers opleveren.

Hoe SEO optimaliseren?

Beter gevonden worden in Google*, dat is wat iedereen graag wil. Hoe hoger je op de resultatenpagina staat, hoe groter de kans dat jouw website wordt bezocht. En daarvoor hoef je geen dure experts in te huren (mag uiteraard wel :-), want met een aantal eenvoudige stappen kom je al een heel eind.

* Uiteraard zijn er meer zoekmachines (zoals Bing, Yahoo), maar Google is in Nederland veruit de populairste.

Vijf SEO tips om jouw score in de zoekmachines te verhogen.

1. Maak een account aan bij Google Mijn bedrijf

Heb jij nog geen Google mijn bedrijf account? Dan wordt dat nu de hoogste tijd! Een account is gratis en snel gemaakt. In Google Mijn Bedrijf kun je eenvoudig een bedrijfsprofiel aanmaken, producten en foto’s toevoegen en blogs publiceren. Ook kun je je klanten vragen om een review te geven. Dit zijn allemaal zaken die meetellen in het algoritme waarmee je kunt scoren in Google. En juist omdat Mijn Bedrijf een Google product is, draagt het bij aan een hogere score.

= Voorbeeld Google Mijn Bedrijf =

2. Voer een zoekwoordenanalyse uit

Om beter gevonden te worden in zoekmachines, zul je uit moeten vinden welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt. Met welke woorden zoekt jouw klant eigenlijk? Als je weet wat mensen intypen in Google kun je deze woorden bewust verwerken in je website. Je hebt daar geen betaalde software voor nodig: Google Suggest geeft daarvoor veel inspiratie. Begin gewoon in Google te typen en Google vult aan waar vaak op gezocht wordt. Handig!

= Voorbeeld Google Suggest =

Onderaan de pagina met zoekresultaten doet Google ook een aantal suggesties van gerelateerde zoekwoorden.

Een aantal andere handige tools bij jouw zoektocht zijn:

  • Ubersuggest : Ga naar tabblad keywoord ideeën voor meer inspiratie.
  • In Google trends kun je opzoeken welke zoekwoorden in een bepaalde periode/gebied populair zijn en ook meerdere woorden met elkaar vergelijken.
  • Google Adwords : gebruik de zoekwoordenplanner
  • Welke zoekwoorden gebruiken je concurrenten? Kijk op hun website, of in de resultaten in Google. Welke woorden gebruiken zij? Je kunt hiervoor ook Google Adwords gebruiken (account aanmaken) of ahrefs (betaald) of the Google Mozbar extensie activeren.
  • Probeer ook eens de Keyword tool
  • Of People also search phrases (Chrome extensie)

3. Verwerk de zoekwoorden in je website

Je hebt nu een mooie lijst met zoekwoorden kunnen vinden. De volgende stap is het verwerken van de belangrijkste zoekwoordcombinaties in je webteksten. Streef ernaar om per pagina minimaal 300 woorden te gebruiken, waarbij je af en toe het zoekwoord gebruikt. Je kunt natuurlijk ook synoniemen in de tekst verwerken.

Gebruik jouw belangrijkste zoekwoord in de titel(s) en ook in de eerste alinea (introductie), bij voorkeur binnen de eerste 50 woorden. Verlies nooit uit het oog dat je je webpagina schrijft voor je lezer. Zorg daarom dat de content op de pagina relevant en interessant is en blijft boeien. Hoe langer een website de aandacht van jouw lezer vasthoudt, hoe hoger de score in Google.

Zorg voor een overzichtelijke pagina met een duidelijke titel en tussenkopjes. Verwerk het zoekwoord daarin (H1 / H2 code). Zet belangrijke tekst in vet. Gebruik linkjes en verwerk het zoekwoord ook in de benaming en alt tags van je afbeeldingen en foto’s. De bestandsnaam IMG1000928.png zal niet in de zoekresultaten verschijnen, maar jouw zoekwoord misschien wel.

4. Gebruik meta-elementen

Bij het schrijven van pagina’s kun je in de meeste programma’s ook per pagina invullen wat de meta-titel en meta-description is. Vul die ook in. Vaak krijg je dan ook een voorbeeld hoe deze gegevens eruit zien in de zoekresultaten. Deze elementen moeten jouw zoekwoord en beschrijvingen bevatten.

= Voorbeeld Meta-gegevens =

5. Plaats regelmatig waardevolle content

Google is gek op nieuwe content en heeft het niet zo op websites die niet actief zijn. Bovendien zitten jouw concurrenten waarschijnlijk ook niet stil. Schrijf dus regelmatig nieuwe inhoud voor je website. Denk eens aan een interessante blog, een pagina voor een nieuw product of dienst. Voeg infographics of video toe. Kloppen alle pagina’s nog? Staan er geen verouderde producten of oude evenementen? Zorg dat je website up-to-date is.

Hulp nodig?

Natuurlijk zijn er meer manieren om beter en sneller gevonden te worden. Zorg bijvoorbeeld voor een snelle website en zet social media in om je website te promoten. Ik denk hierover graag met je mee!

Laat een reactie achter