Opschonen website

De vakantieperiode is een mooie gelegenheid om eens een bezem door je online content te halen. Even met een stoffer en blik door je teksten en een poetslap over je afbeeldingen. Een ideaal moment om alles weer eens lekker op te frissen.

Waar moet je allemaal op letten:

Klopt de homepage nog?

Kijk eerst eens goed naar je homepage. Dit is de eerste en belangrijkste pagina van jouw website. Aan de hand van de informatie op de homepage beslissen mensen of ze door willen klikken of nemen ze de benen… Iedereen heeft tegenwoordig haast en als de bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, dan is hij snel verdwenen.

Let op de volgende zaken:

  • Probeer in één oogopslag een duidelijk beeld te vormen voor de bezoeker.
  • Benoem duidelijk wat je producten en diensten zijn.
  • Toon wat de voordelen zijn voor je klant.
  • Overtuig je bezoeker om verder te klikken
  • Zorg voor duidelijke actieknoppen (CTA)
  • Maak gebruik van aantrekkelijke foto’s.
  • Vermijd het gebruik van een carrousel, dit neemt onnodig veel tijd in beslag

Zijn alle pagina’s actueel?

Neem vervolgens ook alle andere pagina’s door. Klopt alle informatie nog?

Denk aan de volgende punten:

  • Zijn de genoemde producten nog leverbaar?
  • Staan ook de nieuwste snufjes al online?
  • Kloppen de contactgegevens nog?
  • Is de kalender up-to-date?
  • Is jouw missie/visie misschien gewijzigd?
  • Werken alle links? Loop ze allemaal na!
  • Kloppen de blogteksten nog? Zijn ze nog relevant? Zo nee, maak de teksten weer actueel (vergeet niet de publicatiedatum te wijzigen) of archiveer ze.
  • Zijn de pagina’s eigenlijk wel interessant? Analyseer eens welke pagina’s niet of nauwelijks bezocht worden (Google Analytics) en bedenk of je de pagina kunt optimaliseren, updaten of archiveren.
  • Zijn de pagina’s geoptimaliseerd (SEO toegepast)?
  • Zijn de pagina’s aantrekkelijk om te lezen (denk aan witruimte, opsommingstekens)

Laadsnelheid website

Niemand houdt van wachten. Zeker de bezoeker van je website niet. Is jouw pagina niet binnen enkele seconden geladen, dan is de kans groot dat je klant alweer vertrokken is. Bovendien scoren trage websites lager in de ranking van Google. Test daarom ook eens de laadsnelheid van je website, hiervoor zijn diverse tools beschikbaar zoals Google Pagespeed insights of Pingdom. Het doel is om je page size onder 3 MB te houden, de laadtijd onder 3 seconden en request onder de 45 (vraag me niet wat dat laatste is, ik heb het ook zo geleerd).

Is jouw website te traag? Dan is het een idee om je afbeeldingen (formaat) te verkleinen. Daar zijn ook handig tools voor zoals Pixlr en WP Smush. (WordPress plugin).

Copyright afbeeldingen en teksten

Een goed moment om ook eens stil te staan bij de rechten van je afbeeldingen. Gebruik je foto’s die van internet geplukt zijn of waarvan je de herkomst niet weet? Goed idee om ze dan direct van je website te verwijderen. Zo vermijd je het risico op torenhoge boetes.
Heb je misschien teksten gekopieerd van je concurrent? Daar zit een luchtje aan! Herschrijf dan in ieder geval de content in je eigen stijl en bewoordingen.

Opruimen van bestanden

Is jouw website aan de voorkant weer helemaal opgefrist? Haal dan ook nog even een zwabber door de achterkant. Is de mediabibliotheek op orde? Of staan daarna nog foto’s en afbeeldingen in die nergens meer gebruikt worden? Ruim die dan lekker op.
Kijk ook of er pagina’s staan die in de prullenbak kunnen (denk ook aan pagina’s als “test”, “oud”, “nog archiveren” etc.)

En is de structuur van de bibliotheek eigenlijk wel zo handig? Neem die dan ook gelijk onder handen, zodat voortaan alles eenvoudig terug te vinden is.

Opgeruimd staat netjes!

Naast het afstoffen van je website, is het ook een mooie tijd om eens kritisch te kijken naar je social media kanalen. Wil je weten waar je dan op moet letten? Ik geef je graag wat tips.

En heb jij eigenlijk toch geen tijd, zin of collega’s om deze online schoonmaak te regelen? Ook dan ben je bij mij aan het juiste adres. Ik help je graag alles weer op orde te krijgen! Je kunt me bellen op: 06 46 16 36 98 of mailen: info@marjadesign.nl.

Laat een reactie achter