Inspiratie voor je personeelsblad

Personeelsblad

Het personeelsblad is een ideale manier om je medewerkers betrokken te houden bij jouw bedrijf. Zeker in deze tijd waarin veel medewerkers thuiswerken en nauwelijks op kantoor komen, is het een effectief (en geliefd!) intern communicatiemiddel. Het komt nogal eens voor dat werknemers niet op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, of zó weinig nog op kantoor komen dat ze de ‘feeling’ met collega’s en het bedrijf missen. Met een personeelsblad kun je de binding en waardering vergroten.

Gewaardeerd bij medewerkers

Uit recent onderzoek blijkt dat een goed  personeelsblad scoort bij medewerkers. Het merendeel van de ondervraagden vindt hun medewerkersmagazine leuk en leerzaam om te lezen. Vooral de variatie, foto’s en vorm (print!) vallen in de smaak.

Het overgrote deel van de medewerkers ontvangt het personeelsblad graag in papieren vorm én op hun huisadres. Dit heeft als voordeel dat ook het thuisfront meer betrokken kan raken. Bovendien kun je eens een leuk extraatje bijsluiten, zoals een hart onder de riem in deze coronatijd, een persoonlijke kerstgroet of een kleurwedstrijd voor de kinderen.

Maar wat zet ik er dan in?

Natuurlijk gebruik je het personeelsblad om meer te vertellen over het bedrijf, producten, het beleid en het laatste nieuws. Maar vermijd te veel top-down verhalen en zorg voor een goede balans van onderwerpen. Populair zijn verhalen over het eigen assortiment, weetjes over het bedrijf en een kijkje achter de schermen bij collega’s. Wat je ook publiceert, voor een medewerker is altijd het belangrijkste: “What’s in it for me…”.

Inspiratie voor je personeelsmagazine

Er zijn natuurlijk talloze rubrieken te verzinnen, de éne net wat origineler dan de andere. Voeg ook eens een nieuwe actuele rubriek toe (bijvoorbeeld: hoe bestrijd ik coronakilo’s).
Verstuur ook eens een enquête om te achterhalen welke rubrieken populair zijn, en welke juist niet.

Hieronder een aantal ideeën:

  • Voorwoord of nawoord
  • Actuele onderwerpen en gevolgen voor het bedrijf (corona, bezuinigingen, nieuw beleid…)
  • Wetgeving en gevolgen voor het bedrijf
  • Nieuwe producten / diensten
  • Wat ik zou doen als ik één dag directeur was
  • The man/woman behind the suit
  • Interviews met medewerkers
  • Vijf vragen aan…. (waarbij de vragen iedere keer hetzelfde zijn)
  • Een kijkje achter de schermen bij… / een dagje meelopen met….
  • Wat zit er in je tas?
  • De leukste uitspraken / versprekingen / blooper van de maand
  • Even voorstellen: nieuwe medewerkers
  • Afscheid van medewerkers uit dienst
  • Verhalen/updates van afdelingen
  • Succesverhalen over klanten/projecten
  • Een klant aan het woord
  • De column van …. (een creatieve/inspirerende schrijver uit je bedrijf)
  • Verslag van feesten, partijen, personeelsvereniging
  • Agenda: congressen, beurzen, webinars
  • Jubilarissen / awards / verjaardagen / baby’s  (denk wel aan AVG-regels)
  • Ons bedrijf (of branche) in de media
  • Wedstrijden (bijv. een originele naam voor het personeelsmagazine)
  • Kleurplaten (voor de kinderen thuis)
  • Fotowedstrijd: wie ziet ons bedrijfslogo onderweg / op vakantie / in de media?
  • Lookalikes. Op welke beroemdheid lijkt jouw collega?

Waar moet je verder aan denken?

  • Weet wat er speelt, zorg voor redactieleden/correspondenten van alle afdelingen. Organiseer eens een brainstormsessie over mogelijke onderwerpen
  • Stel één hoofdredacteur aan
  • Maak een planning, werk met deadlines
  • Denk na over distributie (online / print / thuisadres)
  • Schrijf geloofwaardige artikelen
  • Maak het niet rooskleuriger dan het is
  • Aansprekende foto’s, titels, indeling en vormgeving
  • Zorg voor een goede mix van zakelijk en persoonlijk
  • Denk aan de AVG-regels. Zorg dat iedereen toestemming geeft voor publicatie van zijn verhaal, foto, geboortedatum etc.
  • Humor mag… of eigenlijk: moet!

Wil je zelf starten met een personeelsmagazine en kun je wel wat hulp gebruiken? Heb je al een blad, maar moet de stofdoek er eens overheen? Ik denk graag met je mee en help ook bij de uitvoering. Bel me op 0646163698 of stuur een email naar: info@marjadesign.nl

Meer inspiratie of tips? Lees ook mijn andere blogs.

Laat een reactie achter