Google review verwijderen
Een negatieve beoordeling op Google, wat nu?
We doen het allemaal: even kijken naar de reviews voordat we met een bedrijf in zee gaan of een product kopen. En ik raad het ook alle ondernemers aan: maak een account op Google Mijn bedrijf (of laat het doen) en vraag om reviews. Dat is goed voor je vindbaarheid. En je score in Google.
Maar een negatieve beoordeling… daar zit je natuurlijk niet op te wachten!
Een negatieve review verwijderen – die je zelf geschreven hebt
Heb je zélf ergens een negatieve review achtergelaten? En heb je daar later spijt van? Of is jouw klacht toch opgelost? Dan kun je deze altijd weer verwijderen. Ga dan naar de review, klik op de 3 stipjes rechtsboven en klik op verwijderen.
Een negatieve review verwijderen – die je ontvangen hebt
Heeft iemand jou maar 1 ster gegeven? Oei! Dat is balen. Zeker omdat dat niet zomaar te verwijderen is. Als het gaat om een review die het beleid van Google schendt, dan kun je Google vragen om de review te beoordelen en te verwijderen.
Je kunt niet zomaar een negatieve review laten weghalen omdat jij hem niet leuk of onterecht vindt. Verwijderen kan alleen bij reviews die ongepast zijn. Om een beoordeling te laten verwijderen, ga je eerst via je bedrijfsprofiel naar de review die volgens jou niet door de beugel kan. Klik op de 3 stipjes rechtsboven en selecteer Markeren als ongepast.
Welke berichten verwijdert Google?
Je maakt het meeste kans als het gaat om:
Spam, niet-relevante reviews, persoonlijke aanvallen, laster, aanstootgevend of obsceen taalgebruik, belangenverstrengeling, illegale content, seks, persoonlijke informatie, aanzetten tot haat.
Wat als Google de review niet verwijdert?
Mocht Google de negatieve beoordeling toch niet verwijderen, dan kun je nog proberen om in gesprek te gaan met de persoon die de beoordeling gaf. Misschien was de rest van de tekst wel lovend, maar heeft de afzender per ongeluk te weinig sterren aangeklikt. Vraag dan of hij dit wil aanpassen.
Of misschien was er inderdaad een terechte klacht, maar heb je die inmiddels naar tevredenheid verholpen.
Blijf in alle gevallen rustig, vriendelijk en kalm. Wees kort en bondig. Ga niet met rotte tomaten gooien en tel eerst tot tien.
Pas als allerlaatste redmiddel zou je naar de rechter kunnen stappen. Doe dat alleen als je erg zeker bent van je zaak.
Hoera! Een positieve beoordeling!
Ja, daar worden we vrolijk van. En terecht! Vergeet dan vooral niet om de reviewer te bedanken. Dat hoeft niet gelijk met bossen bloemen en een fles wijn, maar gewoon met een kort bedankje onder de review.
En wil je mij ook een positieve beoordeling geven? Dat zou ik leuk vinden. Je kunt dat hier doen. Alvast bedankt.
Vragen?
Je kunt via Google antwoord vinden op veel van je vragen… Maar hou je meer van een persoonlijke benadering? Vraag het dan aan mij! Ik help graag bij al jouw communicatie uitdagingen! Bel 0646163698 of mail: info@marjadesign.nl.